اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من|هور العظیم و کارون جان ماست، مطالبه‌ای که رنگ روزمرگی به خود گرفت

احیای تالاب هور العظیم و رودخانه بزرگ کارونی از مطالباتی است که سالهاست دستخوش ناملایمات سیاسی شده و استان خوزستان را با چالش بزرگ زیست محیطی مواجه و امنیت غذایی استان و کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.

فارس من|هور العظیم و کارون جان ماست، مطالبه‌ای که رنگ روزمرگی به خود گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سامانه «فارس من»  هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی  شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«هورالعظیم و کارون جان خوزستانی‌هاست؛ نگذارید خشک شوند» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید که موضوع را پیگیری کردیم.

در این مطالبه مخاطبان  علاوه بر احیای هورالعظیم، رودخانه کارون، تامین آب مورد نیاز احشام و تامین آب شرب سالم، بر آبرسانی به روستاهای استان تاکید کردند.

بر همین اساس، دو ماه گذشته به دنبال به وجود آمدن تنش آبی در تالاب هورالعظیم و مرگ ماهیان روزانه بین 60 تا 70 هزار متر مکعب آب از سدکرخه در تالاب هور العظیم رهاسازی شد.

اگر چه این رها سازی تا حدودی از خشکی هور العظیم و مقداری از تلف شدن آبزیان و احشام جلوگیری کرد اما به گفته کارشناسان محیط زیست، آب رهاسازی شده ویژگی‌های آب مطلوب برای تالاب‌ها را نداشت و در شرایطی که لاشه‌های زیادی از آبزیان تلف شده در منطقه باقی مانده‌اند ضرورت توجه به چگونگی رهاسازی آب را بیش از پیش ایجاب می‌کند.

از طرفی حجم بسیار کم رها سازی آب به سمت رودخانه‌ها و هور العظیم سبب بالا رفتن EC آب و کاهش کیفیت آن شد به طوری که تحقیقات محلی نشان می‌دهد این آب حتی برای استفاده دام از سلامتی لازم برخوردار نیست.

با این حال با توجه به بحرانی که تنش آبی در هورالعظیم به وجود آورد همچنین تاثیر آن بر اقتصاد، معیشت اهالی منطقه، زندگی احشام و آبزیان،  انتظار می‌رفت رها سازی آب ولو اندک و تدریجی استمرار خود را حفظ کرده و هور العظیم حداقل در مدت زمانی کوتاهی بار دیگر خشک نشود.

 

چهار درصد از مساحت تالاب هورالعظیم خشک شد

هفته گذشته محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در حالی از خشک شدن پنج درصد هور العظیم خبر می‌دهد که هنوز آثار خسارت‌های خشکی هور العظیم طی دو ماه گذشته در منطقه باقی مانده است.

وی می‌گوید: تنش در تالاب هورالعظیم زیاد است و شرایط زیست آبزیان تالاب رو به نگرانی است و تنها راه حل جلوگیری از مرگ و میر گسترده ماهیان، اختصاص حق‌آبه تالاب است.

وی با اشاره به تعیین حق‌آبه تالاب هورالعظیم در سه سناریو، افزود: تعیین حق‌آبه تالاب‌ها انجام و سازمان آب و برق خوزستان این اعداد را تایید کرده است و به کارگروه شورای عالی آب کشور ارجاع داده شده است اما قطعاً مقاومت‌هایی در بدنه کارشناسی یا مدیریتی وزارت نیرو در ارتباط با این میزان حق‌آبه وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر میزان آبگیری تالاب هورالعظیم 68.5  درصد است، گفت:  مخزن شماره یک حدود 48 درصد، مخزن شماره دو حدود 83 درصد، مخزن شماره سه حدود 80 درصد، مخزن شماره چهار حدود 65 و مخزن شماره پنح  حدود 50  درصد آب دارد.

اشرفی بیان کرد: آبگیری 68  درصدی تالاب به این معنی نیست که در 68 درصد هورالعظیم آبزیان و زیست‌مندان زندگی می‌کنند و این آب شاید تنها از منظر کنترل گرد و غبار مفید باشد.

وی با تاکید بر اینکه در کمتر از پنج روز، چهار درصد از مساحت تالاب هورالعظیم خشک شد، عنوان کرد: در هفته گذشته حدود 72.5  درصد تالاب آب داشت اما در پایش جدید مساحت دارای آب هورالعظیم فقط 68.5  درصد بود که این اتفاق بد است.

اشرافی افزود: در بیست روز گذشته نیز  متوسط حداکثر آبی که وارد تالاب شد سه مترمکعب در ثانیه بود در حالی که باید 24 مترمکعب در ثانیه آب وارد تالاب شود.

وی گفت: گرمای امسال خاص است و روزانه 30  مترمکعب در ثانیه در تالاب هورالعظیم تبخیر آب رخ می‌دهد که نتیجه این شرایط کوچک شدن تالاب است.

اشرفی بیان کرد: اکنون در بخش‌های قابل توجهی از تالاب که تحت عنوان نقاط آبگیر از آن‌ها یاد می‌شود عمق آب بسیار کم است و آبزیان نمی‌توانند در این نقاط زندگی کنند بنابراین زیست‌مندان تالاب به شدت در معرض تهدید و خطر هستند.

وی عنوان کرد: در کارگروه سازگاری با کم‌آبی با سازمان آب و برق خوزستان توافق شد که از خردادماه تا پایان شهریورماه، 259 میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب داده شود اما این اتفاق رخ نداده است زیرا میزان آبگیری تالاب در اردیبهشت‌ماه حدود 75 درصد بود.

اشرفی با بیان اینکه تالاب یک منبع قوی و غنی در حوزه اقتصاد است و تالاب هورالعظیم در تامین معیشت مردم نقش بی‌نظیری دارد، گفت:  در ایام مجاز صید روزانه بالغ بر پنج  هزار تن ماهی از تالاب هورالعظیم صید می‌شود ضمن اینکه  اثر تالاب هورالعظیم در جذب پرندگان مهاجر و گردشگری نیز در دنیا بی‌نظیر است.

وی افزود: در حال حاضر تنش در تالاب هورالعظیم زیاد است و شرایط زیست آبزیان تالاب رو به نگرانی است و تنها راه حل جلوگیری از مرگ و میر گسترده ماهیان، اختصاص حق‌آبه تالاب است.

منتظر بحران ریزگردها باشید

اما سید باقر موسوی فعال محیط زیست در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز،  با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی هور العظیم، اظهار کرد: آب رها سازی شده جوابگوی وضعیت فعلی هور العظیم نیست شاید این آب مساحت خشک تالاب را مرطوب کرده باشد اما کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه در نیمه جنوبی هور دیگر تالابی وجود ندارد و کاملاً خشک شده است، افزود: این بخش از تالاب مملو از پسماند کشاورزی و فاضلاب است و از آنجایی که بخش بزرگی از این فاضلاب خشک شده است چهره بسیار خشن و دلخراشی را از خود برجای گذاشته است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه اگر وضعیت هور به این صورت باقی بماند وحقابه آن تامین نشود احتمال فعال شدن ریزگردهای نمکی و شیمیایی وجود دارد،گفت: با توجه به باقی ماندن آثار  خشک شدن فاضلاب و پسماند کشاورزی در هور العظیم قطعاً باید منتظر بحران ریزگردها باشیم.

موسوی با رد ادعای مدیرکل اداره محیط زیست خوزستان مبنی بر خشک شدن چهار درصد از مساحت هور العظیم، بیان کرد: این ادعا پشتوانه علمی ندارد و هیچ کارشناسی آن را تایید نمی‌کند اکنون هور العظیم نابود شده است.

وی با اشاره به با توجه به گرمای بالای هوا، عنوان کرد: آب جزئی که وارد تالاب شد تاثیر چندانی در وضعیت اکوسیستم تالاب نگذاشته است و هور العظیم همچنان در بحران است ضمن اینکه چند روز گذشته بخشی از تالاب دچار آتش سوزی شد.

موسوی افزود: مناطقی که در  کنار رودخانه قرار دارند فقط می‌توان گفت گاومیش‌های آن‌ها از مرگ حتمی نجات پیدا کردند و کمتر کسی از گاومیش‌داران  در کنار تالاب باقی ماند چرا که نمی‌توان به وضعیت ناپایدار هور اطمینان پیدا کنند به همین دلیل اغلب دام‌های خود را از آن مکان جابه‌جا کردند.

 

وی با تاکید بر اینکه  زندگی میلیون‌ها موجود زنده تالابی در خطر است، بیان کرد: EC  آب رهاسازی شده به حدی بالاست که حتی برای مصرف دام سالم نیست به ویژه روزهای اخیر که باز هم رهاسازی آب کمتر شده است.

موسوی افزود: رهاسازی آب به تدریج انجام می‌شود اما مرتب کم و زیاد می‌شود مثلاً رها سازی آب از سمت سد تنظیمی حمیدیه  به سمت مناطق پایین دست کمتر شده و به نظر می‌رسد آب را نوبت بندی کرده‌اند.

وی با تاکید بر مدیریت صحیح آب، گفت: اگر امسال سال آبی  خوبی داشته باشیم و مقداری از حقابه هور العظیم را تامین کنند میتوان امیدوار بود بقایای هور العظیم احیا شود، هر چند هور به طور صدرصد احیا نمی‌شود چرا دایک‌ها  نمی‌گذارند به طور طبیعی تالاب احیا شود.

احیای رودخانه کارون

احیای رودخانه کارون و توقف طرح‌های انتقال آب مساله‌دیگری است که سالهاست مورد مطالبه مردم استان خوزستان بوده و علیرغم مخالف‌های شدیدی که از سوی افکار عمومی ، نمایندگان مجلس، فعالان محیط زیست و ... با آن می‌شود همچنین مسائل امنیتی که به دنبال داشت اما دولت دوازدهم اعتبارات مورد نیاز برای طرح‌های انتقال آب را در بودجه 1400 اختصاص داد.

این در حالی است که این طرح‌ها فاقد مجوز زیست محیطی بوده‌اند، رویه‌ای که در طول دوره دولت یازدهم و دوازدهم معمول بود و بارها بسیاری از پروژه‌ها این چنینی ابتدا مصوب سپس تأمین اعتبار و بعد از آن متولیان  برای کسب مجوز محیط‌ زیستی آن اقدم می‌کنند.

به همین دلیل در واپسین روزهای باقی مانده به دولت دوازدهم لابی سنگین نمایندگان اصفهانی سبب شد مجوز زیست محیطی طرح‌ انتقال آب از بهشت آباد به صورت محرمانه صادر شود.

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: با وجود پیگیری های مختلف انجام شده در مورد توقف پروژه‌های انتقال آب کارون با خبر شدم که مجوز محیط زیستی پروژه بهشت آباد از سوی سازمان محیط زیست بر خلاف رویه‌های قانونی صادر شده است.

بنابراین اجرایی شدن طرح انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون علاوه بر تاثیر منفی بر صنعت و کشاورزی استان، تالاب ها، گردشگری، محیط زیست، آبزیان و محصولات غذایی تحت تاثیر قرار داده و سبب افزایش گرد و غبار و آلودگی آب شرب و متوقف شدن طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در توسعه اراضی کشاورزی می‌شود.

 

لزوم اجرای طرح آبرسانی شمال شرق خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس، مساله تامین آب شرب سالم و بهداشتی به ویژه در روستاهای استان از مطالبه جدی مردم بوده و بارها نبود آب شرب سالم، فرسودگی شبکه آبیاری، عدم اصلاح به موقع شبکه و حتی نبود شبکه لوله‌کشی آب اعتراض و نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

از طرفی با توجه به تامین آب شرب در این روستاها از طریق تانکرها، گاهی اهالی برخی روستاها یک هفته تا 10 روز منتظر رسیدن تانکر آبرسانی می‌شوند، مجموع همین مشکلات ضمن تاثیر گذاری بر روی بهداشت عمومی و سلامت ساکنان روستاها زندگی مردم را با چالش جدی روبرو کرده است.

در تنش آبی اخیر استان خوزستان اگر چه بنیاد برکت یک‌هزار و 500 میلیارد ریال را برای انجام طرح‌های آبرسانی به 702  روستای بدون آب خوزستان اختصاص داد.

اما در سفر اخیر وزیر نیرو به خوزستان، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته قرار بر این شد که با یک روش میانبر بتوانیم بسیار سریع‌تر آب دز را به ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس برسانیم تا وارد شبکه شود.

وی افزود: دو شبکه آبرسانی دیگر در شمال شرق و جنوب شرق داریم که امیدواریم سرعت بیشتری بگیرد و به زودی شاهد رفع مشکلات مردم در زمینه‌های آب و فاضلاب باشیم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول